A XX. század történelme rémítően gazdag tragédiákban. Nemcsak a szervezett népirtások örökre belénk égett szörnyűségeiben, de a háborús borzalmak „melléktermékeiként” (vagy akár azoktól függetlenül) elkövetett gaztettekben is. S mivel ez utóbbiak jelentős része szélesebb körben inkább csak homályosan ismert, sajnálatos módon kiapadhatatlan ihlető forrásként szolgálhat azok számára, akik a homályban maradt borzalmakkal kívánják szembesíteni az arra fogékonyakat.
Két másik produkció mellett Bérczes László rendezésével vendégszerepelt a József Attila Színházban a szabadkai magyar társulat. A Cseresznyéskert az ő változatukban a színházról szólt. És arról a reménytelenségről, ami a színházat, a kultúrát, a társadalmat, egyáltalán az egész életünket átlengi manapság.
A Szabadkai Népszínház Magyar Társulatának Nóra-előadása – a dráma eredeti címére utalva – egy virágmintás selyemfalú babaházban játszódik, gyerekek helyett is babákkal és egy bábuit játékkancsóból levegővel itató Nórával. Ám a látszat ellenére nem ez az agyonhasznált ötlet adja az előadás gerincét, hanem Szekeres Csaba rendező alaposan végiggondolt dráma(át)értelmezése.
Kiélezett választási szituációba kerül Henrik Ibsen talán leghíresebb drámájának címszereplője, Nóra. Mint ahogy választás elé kerülnek a klasszikus mű színpadra állítói is, hogy miképp ábrázolják ma a ezt a történetet. Kovács Bálint két Nóra előadást mutat be: a tatabányai Jászai Mari Színház produkcióját Guelmino Sándor rendezte, a Szabadkai Népszínház Magyar Társulatával Szekeres Csaba vitte színre a művet.
Számomra Háy János A Gézagyerek című kétrészes istendrámája éppen úgy a magyar drámairodalom alapszövege, mint Örkény István Tótékja, Spiró Györgytől a Csirkefej vagy Szakonyi Károlytól az Adáshiba. (A sor, bár véges, természetesen folytatható Szép Ernő, Szomory Dezső, Füst Milán, Csáth Géza és mások műveivel, napjainkig, tetszés szerint.) S hogy egyre inkább az, bizonyítja: egyszeri hallás vagy olvasás után szinte fejből mondjuk, annyira ismerős.